Navigatie overslaan Direct naar zoeken

Eurowag start toelating voor vrachtwagenheffing in Nederland

De Tsjechische EETS-aanbieder Eurowag tekende begin december een EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. Daarmee is Eurowag de zesde partij die het traject start om als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing in Nederland te worden toegelaten. Zowel de RDW als Eurowag zijn blij met deze belangrijke stap richting de start van vrachtwagenheffing in Nederland op 1 juli 2026.

Internationale dienstverlening

Met Eurowag wordt het aanbod van dienstaanbieders voor vrachtwagenheffing in Nederland verder uitgebreid. EETS-aanbieders maken het mogelijk dat transporteurs met één boordapparaat (On Board Unit) door heel Europa tol kunnen betalen, zonder per land een apart systeem te hoeven gebruiken. De uitbreiding draagt bij aan een soepele invoering van de vrachtwagenheffing.

Meer keuzevrijheid

De RDW is blij met de komst van Eurowag als nieuwe kandidaat-dienstaanbieder. “Met iedere nieuwe partij die het toelatingstraject start, vergroten we de keuzevrijheid voor eigenaren van vrachtwagens,” aldus Jan Strijk, directeur tolheffing bij de RDW. “Vrachtwageneigenaren kunnen zo de partij kiezen die het beste bij hun situatie aansluit. We hebben er alle vertrouwen in dat Eurowag de toelating succesvol zal afronden.”

Reactie Eurowag

“Met de samenwerking met de RDW breiden we het aantal landen waarin we actief zijn uit naar veertien. Dat voegt belangrijke extra waarde toe voor onze klanten in het commerciële wegtransport”, zegt Eurowag CEO en oprichter Martin Vohánka. “We kijken uit naar een succesvolle uitvoering van de vrachtwagenheffing en bij te dragen aan een eerlijk, schoon en efficiënt Europees wegtransport.”

Betrouwbaarheid voorop

In het toelatingstraject toetst de RDW of de aanbieders voldoen aan alle eisen die zijn vastgelegd in de Europese EETS-richtlijn. Dit verzekert vrachtwageneigenaren ervan dat ze gebruik kunnen maken van betrouwbare diensten en apparatuur. Naast Eurowag zitten Axxes, Telepass, Toll4Europe, tolltickets en TotalEnergies in het toelatingstraject.

Over de vrachtwagenheffing 

Op 1 juli start de vrachtwagenheffing in Nederland. Eigenaren van vrachtwagens betalen vanaf die datum op bijna alle snelwegen en op sommige provinciale en gemeentelijke wegen per gereden kilometer. Hoe schoner  en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag per kilometer. De heffing geldt voor Nederlandse én buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3. Na de start van de vrachtwagenheffing, verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo. De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens van 12.000 kilo en zwaarder wordt dan een stuk lager. Het Eurovignet voor Nederland stopt op 1 juli 2026Een groot deel van de opbrengsten van vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor verduurzaming. Bijvoorbeeld voor het kopen van elektrische trucks en laadpalen. Kijk op www.vrachtwagenheffing.nl/subsidies voor meer informatie.