Het kabinet-Rutte III heeft in het regeerakkoord van 2017 de ambitie opgenomen om zo spoedig mogelijk een vrachtwagenheffing in te voeren, die geldt voor zowel binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens. Hierbij wordt de kennis en ervaring van andere Europese landen waar al een vrachtwagenheffing is ingevoerd, zoals België en Duitsland, zoveel mogelijk benut.
Zo spoedig én zo zorgvuldig mogelijk
De snelheid van invoering mag niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid waarmee de voorbereiding, realisatie en uitvoering van de vrachtwagenheffing wordt georganiseerd. Er wordt gelijktijdig gewerkt aan de volgende onderdelen binnen de projecten:
de wet- en regelgeving,
de systeemontwikkeling en de implementatie van een heffingsstelsel,
de voorbereiding van de terugsluismaatregelen
de voorbereiding van de fysieke uitvoering van de vrachtwagenheffing.
Dit werken in parallelle sporen brengt onderlinge afhankelijkheden met zich mee. Daardoor is regelmatige afstemming en eventuele bijstelling van ambities onvermijdelijk.
Planning Programma Vrachtwagenheffing
Dit is een voorlopige planning die gedurende de looptijd van het programma regelmatig wordt bijgesteld.
In de zomer van 2019 vond de internetconsultatie van het conceptwetsvoorstel plaats. Reacties van belanghebbenden en belangstellenden op het conceptwetsvoorstel zijn -voor zover mogelijk- verwerkt in het wetsvoorstel. Medio 2020 werd het wetsvoorstel aangeboden aan de Ministerraad en vervolgens voorgelegd aan de Raad van State voor advies. Eind 2020 heeft de Raad van State advies uitgebracht. Een reactie op dit advies is voorbereid (het zogenaamde Nader Rapport), evenals de aanpassingen van het wetsvoorstel naar aanleiding hiervan. Verdere besluitvorming hierover wordt voorzien door een volgend kabinet.
In het najaar van 2019 vond de eerste informatiebijeenkomst voor marktpartijen plaats. Ook zijn er verkennende gesprekken gevoerd met Europese toldienstaanbieders, de zogenaamde EETS-providers. Zodra het parlement de wet Vrachtwagenheffing heeft aangenomen, zullen er marktconsultaties worden georganiseerd voor de verschillende werkpakketten die in de markt worden aanbesteed. Meer informatie hierover wordt via TenderNed gepubliceerd wanneer het zover is.
In 2019 en 2020 heeft het programma met vertegenwoordigers van de vervoerssector overlegd over de invulling van het maatregelenpakket voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. Ook andere belanghebbenden hebben hiervoor inbreng geleverd.
In de realisatiefase zijn twee belangrijke stappen te onderscheiden: de voorbereidingen voor de aanbestedingen en het aanbestedingstraject tot en met gunning (circa 1,5 tot 2 jaar) en vervolgens de realisatie van systemen en diensten, inclusief testen hiervan (circa 2 tot 2,5 jaar).
Overige werkzaamheden tijdens de realisatie en implementatiefase zijn:
Opstellen van lagere regelgeving.
Voorbereiding monitoring en evaluatie eventuele uitwijk van vrachtverkeer naar het onderliggend wegennet.
Realisatie heffingssysteem, contracteren dienstverleners, testen en implementatie systemen, accreditatie van toldienstaanbieders.
Opstellen Meerjarenprogramma Innovatie en Verduurzaming:
Gezamenlijk met de vervoerssector en andere belanghebbenden uitwerken van de innovatie- en verduurzamingsopgave in een meerjarenprogramma met maatregelen voor de vervoerssector.
Voorbereiden uitvoering maatregelen: opstellen regelgeving, uitwerken processen en inrichten organisatie.