Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel Vrachtwagenheffing

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel Vrachtwagenheffing. De wet Vrachtwagenheffing zorgt ervoor dat binnen- en buitenlandse vrachtwagens omstreeks 2026 een heffing per gereden kilometer gaan betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en een aantal provinciale en lokale wegen.

Op die manier betalen ze voor het gebruik van de weg. De netto-opbrengst van de heffing wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de vervoerssector.

De Vrachtwagenheffing komt in de plaats van de huidige Belasting Zware Motorvoertuigen (ook wel ‘Eurovignet’), die bij invoering van de wet wordt afgeschaft. Ook wordt de Motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd, zoveel als mogelijk is binnen de Europese regelgeving.

Onderdeel van de wet is dat de netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing wordt geïnvesteerd in de transport- en vervoerssector. Deze zogeheten ‘terugsluis’ zal worden ingezet voor verdere innovatie en verduurzaming van de sector. Dit gaat bijvoorbeeld om elektrisch aangedreven vrachtwagens, het gebruik van hernieuwbare brandstoffen en de vermindering van het aantal vrachtwagenkilometers door efficiënter vervoer. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft hier in september vorig jaar afspraken over gemaakt met de transportorganisaties evofenedex, Transport & Logistiek Nederland en de stichting VERN.

De Eerste Kamer moet nog instemmen met het wetsvoorstel.

Toegevoegde bestanden:

Infographic Vrachtwagenheffing